مشاوره تحصیلی کنکور کارشناسی ارشد
نوشته شده توسط : sevda

داوطلبای کنکور ارشد می تونن بدون توجه به رشته کارشناسیشون تو یک رشته اصلی و یک رشته شناور تو کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنن و با توجه به کد ضریب رشته مد نظر ، منابع امتحانی کنکور ارشد رو مطالعه کنن . همچنین بعد اعلام نتایج اولیه هم رشته محلای انتخابی هر دو رشته رو تو فرم انتخاب رشته وارد کنن .


کارشناسی ارشد دوره ای از آموزش عاله که دانشجویای سال آخر و فارغ التحصیلای کارشناسی می تونن تو این دوره ثبت نامشون رو انجام بدن . اما به دلیل اینکه تو دانشگاه ها اطلاع رسانی درستی درباره این کنکور به دانشجویان داده نمیشه اکثر داوطلبا اطلاعات درستی از این کنکور ندارن .

خیلی از داوطلبا تازه بعد از اعلام نتایج نهایی و یا شرکت تو کنکور متوجه این میشن که می تونستن تغغیر رشته بدن ، رشته شناور انتخاب کنن ، کد ضریب های مربوط به رشته دلخواهشون رو بخوننن و ... . به همین دلیل ما تو ادامه این مقاله صفر تا صد کنکور کارشناسی ارشد رو توضیح دادیم تا با کاملترین اطلاعات برای شرکت تو این دوره اقدام کنین .

 


آمادگی برای کنکور ارشد

کنکور کارشناسی ارشد هر سال متقاضیای زیادی داره و پلی برای ادامه تحصیل تو مقطع دکتراست و بهترین زمان برای جبران اشتباهات گذشته به حساب میاد . یک امتیاز مثبت که کنکور کارشناسی ارشد در اختیار داوطلبای این آزمون قرار میده و خیلیا از اون بی اطلاعن امکان تغییر رشتس .

یعنی برای شرکت تو کنکور کارشناسی ارشد اصلا نیازی نیست که همون رشته دوره کارشناسیتون رو ادامه بدین . شما خیلی راحت می تونین هر رشته ای که که دلتون می خاد انتخاب کنین و بخونین بدون هیچ محدودیتی .پس اگه می بینین به ادامه تحصیل تو رشته کارشناسیتون علاقه ندارین خیلی راحت می تونین وارد رشته مورد علاقتون بشین .

 

البته حواستون باشه که الان رشته ای که انتخاب می کنین واقعا با علاقه و عقلانی باشه چون برای ادامه تحصیل تو مقطع دکتری دیگه اجازه این تغییر رشته خیلی خیلی محدود میشه .

 

خوب شاید الان بگین که اگه بخواین یک رشته دیگه رو انتخاب کنیم کارمون خیلی سخت میشه برای کنکور ارشد ! خوب اگه بدونینن چه جوریه و باید کد ضریب مربوط به رشته امتحانیون رو بخونین می بینین کارتون اونقدرا هم سخت نیست .

اولا شما تو کنکور ارشد یک مجموعه امتحانی رو انتخاب می کنین . هر مجموعه شامل چند رشته و کد ضریب هستش . مثلا مجموعه روانشناسی رو که انتخاب می کنین شامل رشته های روانشناسی عمومی ، روانشناسی بالینی ، روانشناسی اسلامی ، روانشناسی کودکان استثنائی ، روانسنجی میشه . یعنی شما وقتی مجموعه روانشناسی رو انتخاب می کنین و تو کنکور ارشد شرکت می کنین زمان انتخاب رشته کنکور ارشد می تونین در صورت مجاز بودن تو همه رشته های زیر مجموعه روانشناسی انتخاب رشته کنین .

اما وقتی منابع مجموعه روانشناسی رو ببینین ، شاید پیش خودتون بگید که 16 تا منابع و چه جوری بخونیم و اینجوری کارمون خیلی سخت میشه . اما پیشنهادی که داریم اینه که همین الان هدفتون رو مشخص کنین و ببینین کدوم یکی از رشته های مجموعه رواشناسی مد مظرتون هستش . اینجوری کارتون خیلی راحت تر میشه . مثلا اگه هدفتون قبولی تو رشته روانشناسی بالینی هستش این رشته کد ضریب 2 مجموعه روانشناسی میشه و اگه درس هایی که برای کد ضریب 2 تاثیر داره رو ببینین متوجه میشین برای این کد ضریب فقط 6 تا از منابع هست که ضریب داره و بقیه درسا ضریبش صفره . پس فقط تمرکزتون رو ، روی همون درس ها بزارین .

خوب برای اینکه بتونین راحت تر با کد ضریب و اهمیت مشخص کردن هدفتون آشنا بشین پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر رو بخونین .

بیشتر بخوانید : با زمان کم هم می توان کنکور ارشد قبول شد
زمانی هم که کارنامه ارشد منتشر میشه داخل کارنامتون یک جدول هستش که تو این جدول برای هر کد ضریب یک رتبه و تراز جداگونه میاد . چون ضریب منابع برای هر درس متفاوته . اینجوری شما باید رتبتون رو تو کد ضریب 2 تون ببینین .

خوب شاید الان براتون سوال پیش بیاد اگه درس هایی که برای کد ضریب 2 تاثیر دار هستن رو بخونیم یعنی نمی تونیم برای رشته های دیگه این مجموعه انتخاب رشته کنیم ؟ اگه دقت کنین می بینین بعضی از درس هایی که برای روانشناسی بالینی ضریب داره برای رشته های دیگه هم  ضریب داره یا مثلا درس زبان تخصصی برای همه رشته ها ضریب داره پس باعث میشه رتبتون توی کد ضریب های دیگه هم کمتر بشه و مجاز به انتخاب رشته اون رشته ها هم بشین .

زمانی که کارنامه ارشد براتون میاد جلوی هر کد ضریب علاوه بر رتبه و تراز وضعیت مجاز به انتخاب رشته بودنتون هم نوشته شده که خیلی راحت می تونین تو همه رشته هایی که مجاز به انتخاب رشته شدین ، انتخاب رشته کنین .

 





حالا بریم سراغ رشته امتحانی دوم یا شناور

رشته امتحانی دوم یا شناور هم به گوش خیلی از داوطلبا خورده و یا تو دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد دیدن . اما هنوز خیلیا نمی دونن منظور از این رشته شناور چیه باید چه جوری انتخابش کنن . ببینین تو دفترچه ارشد حدودا 62 تا رشته به عنوان رشته شناور معرفی شده .

هر داوطلب می تونه در کنار انتخاب یک رشته اصلی یک رشته شناور هم انتخاب کنه . اینجوری شما دو تا کنکور ارشد می دین که معمولا آزمون رشته اصلی و شناور با یک روز فاصله برگزار میشه . زمان اعلام نتایج هم ، دو تا کارنامه براتون صادر میشه که می تونین تو فرم انتخاب رشته هر از دو مجموعه انتخابیتون رشته محلای مد نظرتون رو وارد کنین .

رشته های شناور تو دفترچه ارشد با ستاره مشخص شده . فقط حواستون باشه که نمی تونین دو تا رشته ای که انتخاب می کنین هر دو شناور یا اصلی باشه . باید یک رشته شناور باشه یک رشته اصلی .

 برای اینکه فرایند ثبت نام کنکور ارشدتون رو کامل و بی نقص انجام بدین مقاله زیر رو حتما بخونین .

حالا بریم سراغ تاثیر معدل تو کنکور ارشد

زمانی که داوطلبا می خوان ثبت نام کنکور ارشد رو انجام بدن یکی از اطلاعاتی که برای ثبت نام نیازه معدل مقطع کارشناسی هستش . اما خیلی از داوطلبا از اهمیت این معدل کاملا بی اطلاعن و بدون حساسیت اون رو وارد می کنن . اما نمی دونن که یک صدم کم یا زیاد وارد کردن معدل باعث میشه که کلا قبولیشون لغو بشه . حالا دلیل اهمیت بالای معدل کارشناسی چیه ؟

ببینین از کنکوری که شما تو مقطع ارشد میدین 80 درصد نمره کنکورتون تو قبولیتون تاثیرگذاره 20 درصد معدل کارشناسیتون که با توجه به کیفیت دانشگاه قبلی ، رشتتون و رتبه ای که تو کنکور میارین این ضریب تاثیر لحاظ میشه . پس خیلی با دقت اون رو وارد کنین .

حالا تکلیف کسایی که دانشجوی ترم آخر هستن چی میشه ؟

اگه دانشجوی ترم آخر هستین باید میانگین معدل کلتون رو تا زمان ثبت نام ارشد وارد کنین . بعد انتهای دفترچه ثبت نام یک فرمی هست به عنوان فرم مخصوص معدل . باید اون فرم رو پرینت بگیرین و برین پیش مسئول گروه آموزشیتون تو دانشگاه تا تایید کنه معدلی که الان ثبت کردین میانگین معدلتون تا زمان ثبت نام بوده . البته اگه معدلتون بالاتر هم رفت می تونین تو زمان دریافت کارت ورود به جلسه ارشد ویرایشش کنین .

قبول شدن تو کنکور ارشد کار خیلی سختی نیست اما اگه بخواین می تونین شانستون رو برای راه های بدون کنکور ارشد هم امتحان کنین .

در ادامه ما بخوانید: 4 راه برای ورود به کارشناسی ارشد بدون کنکور
کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالا شما در مورد صفر تا صد کنکور ارشد پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا برای موفقیت تو کنکور ارشد استفاده کنین .

 



سوالات متداول

1- برای شرکت تو کنکور ارشد فقط باید تو رشته کارشناسیمون ادامه تحصیل بدیم ؟
برای شرکت تو کنکور ارشد هیچ محدودیتی برای تغییر رشته وجود نداره و می تونین تو هر رشته ای خواستین ثبت نام کنین که جزئیات بیشتر تو مقاله گفته شده .

2- اهمیت معدل در کنکور ارشد چقدره ؟
از کنکوری که تو مقطع ارشد میدین 80 درصد نمره آزمون تو قبولی تاثیر گذاره 20 درصد معدل کارشناسی که این موضوع و تاثیر معدل به طور کامل تو این مقاله توضیح داده شده .

3- منظور از رشته شناور چیه ؟
همون طور که تو این مقاله کامل توضیح دادیم تو دفترچه ارشد علاوه بر رشته های اصلی حدودا 62 رشته شناور معرفی شده که هر داوطلب می تونه در کنار رشته اصلی یک رشته شناور هم انتخاب کنه .

منبع : مشاوره تحصیلی کنکور کارشناسی ارشد





:: بازدید از این مطلب : 930
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: